ADAS-Kalibrointi

Adas-kalibrointi

Kehittyneet kuljettajan apujärjestelmät (ADAS) ovat huippuinnovaatioita autoteknologiassa, ja kaikki uudet autot ovat todennäköisesti varustettu ainakin jonkinlaisella turvallisuusohjelmistolla. Antureiden avulla kerätään ainutlaatuista tietoa ajoneuvon ympäristöstä, jotta voitaisiin määrittää, milloin ajoneuvon turvallisuuteen saattaa liittyä uhkia ja varoittaa kuljettajia reaaliaikaisesti. Oikealla ADAS-järjestelmällä voit vianmäärityksen mahdollisten tieongelmien suhteen, ja jotkut voivat jopa ottaa väliaikaisesti hallinnan ajokokemuksen merkittävistä näkökohdista, kuten ohjauksesta tai jarrutuksesta, jotta voitaisiin tarjota paras mahdollinen turvallisuus tiellä. Jotta auton ADAS-järjestelmät toimisivat parhaalla mahdollisella tavalla, kalibrointi on välttämätön protokolla. Tässä mielessä tarkastellaan ADAS-järjestelmän kalibrointia - milloin ja miten se tehdään.

 Löydä lähin asentamo

Ammattilaiset palveluksessasi Espoosta Rovaniemelle

 

Mikä on ADAS-kalibrointi?

Ennen kuin harkitset parasta lähestymistapaa ADAS-järjestelmän kalibrointiin, on tärkeää ymmärtää tarkalleen, mitä ADAS-järjestelmät ovat, miten ne toimivat ja kaikki tarvittavat tiedot, jotka auttavat sinua ajamaan autoasi turvallisesti. Kehittyneet kuljettajan apujärjestelmät ovat auton turvallisuusominaisuuksia, jotka koostuvat huippuluokan ohjelmistoista ja antureista, jotka tarjoavat vertaansa vailla olevan tason kuljettajan turvallisuutta. Uudet ajoneuvot kalibroidaan auton mallin mukaan vakiovarusteena, mutta ajoneuvon vahingot tai korjaukset voivat vaikuttaa suorituskykyyn. Tämä tarkoittaa sitä, että jos jotain tapahtuu, ADAS-järjestelmät on kalibroitava uudelleen.

Kalibrointi liittyy antureiden tarkkaan fyysiseen kohdistukseen ja kattaa elektroniset suuntausmahdollisuudet, jotta tiedot kerätään ja välitetään asianmukaisesti tarvittaviin ADAS-järjestelmän ominaisuuksiin. Tähän voi sisältyä:

Eteenpäin suuntautuvat törmäysvaroitukset (FCW)
Kaistan poistumisvaroitukset (LDW)
Automaattinen hätäjarrutus (AEB)
Kuolleen kulman varoitukset (BSW)
Takaisin poikittaisen liikenteen varoitukset (RCTA)

ADAS voi korostaa monia muita toimintoja, ja on tärkeää huomata, että ne riippuvat auton ADAS-järjestelmän vaihtoehdoista, kuten ohjauskulman antureista, etu- tai takakameran antureista.

Erilaisten ADAS-antureiden mielessä pitäen on tärkeää huomata, että niiden sijainti tarkoittaa, että kohdistusvirheet korjausten aikana voivat olla yleisiä, erityisesti tuulilasien tai renkaiden osalta.

Miksi ADAS-kalibrointi on tärkeää?

Kaikki ADAS-järjestelmien kanssa vähänkin kokemusta omaavat kertovat, että kalibrointi on keskeistä turvallisuuden kannalta, sillä myös pienimmät anturien virheasennot vaikuttavat suorituskykyyn. Esimerkiksi yhden anturin keskittyminen väärään alueeseen jopa millimetrin tai asteen verran voi muuttaa näkökenttääsi ajaessasi tien varrella - ja mahdolliset esteet tai ongelmat, kuten kuoppat, voivat jäädä huomaamatta. Koska ADAS-järjestelmillä ei ole itse-diagnostiikkaominaisuuksia, kuljettajat eivät yleensä huomaa virheasento-ongelmaa ennen kuin on liian myöhäistä.

Kuka voi suorittaa ADAS-järjestelmän kalibroinnin?

ADAS-järjestelmän kalibroinnin tulisi suorittaa vain Glassdrive-tekniikot, jotka ovat kokeneita ja noudattavat ADAS-kalibroinnille määriteltyjä OEM-standardeja. Vain asiantuntija pystyy kalibroimaan ADAS-järjestelmät alalle määriteltyjen standardien mukaisesti ottaen huomioon auton merkin ja mallin, jotta kaikki toimii juuri niin kuin pitäisi.

ADAS-kalibroinnin tyypit

vaihtelevat yleensä. Nämä ovat staattinen kalibrointi ja dynaaminen kalibrointi. Koska kummallekin tarvitaan oma räätälöity lähestymistapa, ja kalibrointi tulee todennäköisesti tarpeelliseksi eri aikoina, on tärkeää löytää automaalaamo ammattilainen, joka on perehtynyt kalibroinnin tyyppiin oikean lopputuloksen saavuttamiseksi.

Staattinen ADAS-kalibrointi

Staattinen kalibrointi on suosituin ADAS-kalibrointimenetelmä. Tämä tehdään yleensä kontrolloidussa ympäristössä, kun auto on pysähdyksissä. Autoteollisuuden ammattilainen käyttää erikoistyökaluja selkeästi rajatussa tilassa diagnosoidakseen virheellisen asennon ja asettaakseen anturien kulmat tarkasti takaisin tehdasasetuksiinsa. Tämä johtuu siitä, että mekaanikot tarvitsevat työskentelyyn tietyn määrän avointa tilaa, tason lattian, tasaisen ja säädettävän valaistuksen ilman suoraa auringonvaloa ja muutaman muun ympäristövaatimuksen.

Varusteiden osalta heillä tulisi olla kaikki perinteiset mekaniikkatyökalut yhdessä autonvalmistajien räätälöityjen ADAS-skannaustyökalujen (joita voi vaihdella), tähtäinten ja mittanauhojen tai lasermittojen kanssa varmistaakseen tarkkuuden. Autojen ADAS-järjestelmissä voi olla tapauksia, joissa vaaditaan manuaalista säätöä, mutta kaikki prosessit tulisi viimeistellä digitaalisesti.

Dynaaminen ADAS-kalibrointi

Dynaaminen kalibrointi on tilanne, jossa Glassdrive-teknikko suorittaa perusteellisen testiajon, joka on yhteydessä ADAS-skannaustyökaluun. Tämä vaatii ajoneuvon testaamista eri nopeuksilla ja vaihtelevissa olosuhteissa. Tämä prosessi vaihtelee valmistajien välillä ja saattaa vaatia kahden teknikon työskentelyä, jotta testaus ja digitaalisten työkalujen käyttö voivat toimia samanaikaisesti.

Huomaa: On tilanteita, joissa dynaaminen yhteistyö riittää varmistamaan, että ADAS-järjestelmät ja anturit toimivat odotetulla tavalla. Kaikki ADAS-järjestelmän ominaisuudet eivät vaadi perusteellista käsittelyä, ja on hyvä pitää mielessä, että useimmissa tapauksissa staattinen yhteistyö sisältää dynaamisen yhteistyön lopullisena vaiheena.

Milloin ADAS-järjestelmät ja anturit tulee kalibroida uudelleen?

ADAS-järjestelmien uudelleenkalibrointi voi olla tarpeen useissa eri tilanteissa. Yleisimmät syyt ovat koko tuulilasin vaihdon jälkeen tai jos ADAS-järjestelmään kohdistuu vaurioita onnettomuuden yhteydessä. Kalibrointi ei yleensä tapahdu automaattisesti korjauksen yhteydessä.

On hyvä muistaa, että kaikki mikä voi heikentää anturien asentoa, todennäköisesti myös tekee sen, joten ota huomioon tämä tekijä. Olennaista on huolehtia puhtaanapitoon ja vaihtoon liittyvän uudelleenkalibroinnin toteuttamisesta, varsinkin kun uusissa automalleissa on usein eteenpäin suunnattuja antureita ja kameroita. Tästä syystä myös esimerkiksi renkaiden tai jarrujen huollon yhteydessä, kuten renkaiden vaihdon yhteydessä, uudelleenkalibrointi on todennäköisesti tarpeen. Useimmissa tapauksissa tämä sisältyy huolto-/korjausprosessiin, mutta kannattaa varmistaa, ettei ADAS-järjestelmän ominaisuuksia ole jätetty huomiotta.

Muista, että auton turvallisuuden kannalta on tärkeää, että ADAS-kalibrointi on asianmukainen. Huonosti kalibroidut järjestelmät voivat aiheuttaa merkittäviä turvallisuusriskejä ja monenlaisia ajoneuvon vaurioita. Turvallisuus on aina ensiarvoisen tärkeää.

 Hajonnut lasi?

Korjaamme ja vaihdamme lasit kaikkiin merkkeihin ja malleihin